crohns sjukdom och graviditet

Hej på er allihopa!
Fick en mycket inspirerande kommentar av Johanna!
Det är en lättnad för mig, och säkert för andra att hitta medmänniskor som lider av samma sak. Som kan förstå dom problem man fått stå ut med. Jag lider verkligen med Johanna och vill säga grattis, att du äntligen fått en diagnos! Kommentaren finns i inlägget "här är jag!" för de mer intresserade! 

Som svar på dina frågor så äter jag just för tillfället två olika mediciner för crohns: Azatioprin och Pentasa. Pentasan är väl den medicin man i regel ger folk vid kroniskt inflammerad tarm.. Dock upplever jag att azatioprinen verkligen har gjort mitt liv normalt! Min storasyster har ulcerös kolit, och äter endast Pentasa, hon har skov från och till.. Med azatioprinen upplever jag att jag är som vem som helst! Jag mår verkligen superbra och har inte haft några problem alls under min graviditet! Jag har under graviditeten fått fortsätta med samma dos jag åt innan!

Jag har ätit olika antibiotika och såklart kortison under min sjukhusvistelse och en tid efter det, för att stabilisera inflammationen! 

Men absolut, självklart kan man må bra! med dagens hjälp ska man kunna må fullkomligt normalt! Ibland mår jag så bra att jag tillochmed glömmer bort att ta mina mediciner! om man får uttrycka sig så, men det är faktiskt sant. Har du inte fått pröva azatioprin och du fortfarande upplever att du inte mår helt 100% med tarmen tycker jag att du ska fråga din läkare om den.. Min syster, med UC får inte den medicinen för att hon inte är tillräckligt sjuk (som dom påstår.. dock låg hon på sjukhus i japan och var riktigt dålig ett tag..). Men jag antar att du mått tusen gånger sämre än vad jag gjorde under mitt år..

johanna; du får jätte gärna maila mig, adda mig på msn eller så! jag tycker det är viktigt att ha folk att prata med, medmänniskor! önskar dig lycka till, tills vidare :)

min email adress är [email protected]

såhär såg min dosett ut dom första månaderna efter sjukhuset! Jag tog tabletter 2 gånger om dagen (dosetten är gjord för 4 ggr om dagen men tabletterna fick inte plats) sen är det ju 7 dagar på en vecka!


Jag, 36kg och droppställning


Min CVK som sattes in pga näringsdroppet



Kommentarer
Postat av: Josefine

Tack :).Helst så vill jag ju inte genomgå en operation eftersom det blir en stomi operation fall det blir så. Just nu tar jag själv Humira-injektioner & Aferesbehandling. Aferesbehandling är en form dialys kan man säga. Dom tar bort dom vita blodkropparna som det är för mycket av. Men jag har även provet Asacol, Remicade, Imurel, men fick inget bra resultat av dom medicinerna.

2011-03-15 @ 21:48:39
URL: http://livetmedcrohn.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Tack för ditt svar!

Blev jätteglad när jag såg ditt inlägg! Känner igen mig i den smala tjej du var på bilden.

Jag har också haft en sådan dosett för några år sedan... fast den var fullproppad med mediciner mot psykiska åkommor (som jag inte ens hade).

Jag var inte tokig, det jag kände var på riktigt.

Just nu är det bara skit här. Idag har jag bara fått i mig en halv näringsdryck, panodilbrus, ett kokt potatis och en halv kokt morot.

men jag återkommer nog med fler frågor när det blir bättre och finns mer energi. Förhoppningsvis snart.

Tänkte slå till med att gissa att det är en pojk du har i magen bara pga att den mer liknar mina pojkmagar en flickmagen... fast med pojkarna har jag haft hormonrand längs hela och med flickan halva. Ser ut som att du har längs halva (om inte den översta är svag) jättesvårt att gissa, men snart vet ni!

/Johanna

2011-03-17 @ 23:22:39
Postat av: Frida

Hej!

Undrar ifall du har lust att adda mig på msn, jag har också crohns sjukdom. Kul att prata med någon annan som har samma sjukdom. Kram

2011-04-05 @ 12:15:47
URL: http://busefrida.blogspot.com
Postat av: Tommy

Har också Crohns. Får också Imurel (Azatioprin) och Pentasa vid behov. Att börja med Imurel var guld. Fast då var min tarm så skadad att till slut fick jag ändå operera, efter att ha vid ett flertal tillfällen legat inne med tarmvila (läs: det där vita droppet och ingen mat i två veckor). Sista rundan, då jag fick operera mig, varade i sju veckor (sju jävligt dryga veckor, fast i sjuksängen). Fick också en CVK på exakt samma ställe som dig, efter att de inte kunde sätta fler PVK:er på mig. Vägde 56 kilo. Efter operationen kan jag äta vad som helst. Det var ett år sedan och nu väger jag 77 kilo (tidigare har jag aldrig vägt mer än 65, så nu är jag rädd för att bli fet, haha).

2011-04-25 @ 21:08:57
URL: http://crohns.fager.me

Hej! Roligt att du vill slänga in en hälsning ;) Glöm inte bort att ingen blir glad av tråkiga kommentarer! Ha det fint / erika

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0