vecka 29 (28+2)

tänkte ta tillfälle och slänga in ett sånt här inlägg också ;) inte klokt... vecka 30 nästa vecka!!! nerverna kryper ur mig snart, läskigt värre!!

nu väger bebis över ett kilo! :) ca 1200-1300 gram! 40 cm från topp till tå, vilket innebär att det är ca 10 cm kvar att spurta fram! :) 

såhär står det på blimamma.se hemsidan;

"Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen."

vet inte riktigt hur jag ska tolka detta.. är det redan dags för bebis att typ fixera sig?? :o tacksam för svar! haha.
Nåt annat intressant är att viktökningen ska ligga mellan 7-11 kg! Jag väger idag 53,2 kg enligt mammas våg och vid inskrivningen vägde jag 44 kg. Det är alltså en viktökning på 9,2 kg! Helt okej faktiskt. Vet inte hur mkt som beror på hur jag äter och hur mycket som beror på livmoder/vatten osv... Men måste ju erkänna att jag faktiskt äter som en häst! hoppas det inte blir alltför svårt att gå ner dom där kilona sen :p man rasar ju i vikt dom första veckorna vad jag förstått det som, när livmodern krymper och vattnet försvinner :)

hittade det här på en hemsida!

• Vid födseln väger barnet cirka 3 600 g. (Medelvikt för fullgångna barn) 

• Under graviditeten växer muskellagret i livmodern kraftigt och väger 900 g mer än vanligt. 

• Moderkakan, som förser barnet med näring, väger 600 g, eller ungefär 1/6 av barnets vikt. 

• Brösten väger 400 g mer än vanligt. 

• Blodvolymen ökar och väger 1 200 g mer än vanligt. 

• Du har extra vätska i kroppen och fostervatten runt barnet som tillsammans väger 2 600 g. 

• Dessutom lagrar kroppen lite extra fett för att ha en energireserv inför amningen. Det brukar vara ungefär 2 500 g


Kommentarer

Hej! Roligt att du vill slänga in en hälsning ;) Glöm inte bort att ingen blir glad av tråkiga kommentarer! Ha det fint / erika

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0