föräldrautb. ang. Amning!

idag har vi varit på vårt tredje föräldrautbildningsbesök! :) dom flesta var AP sena... Mötet började kockan 8.30 men dom kom typ kvart i. Jag och M var där till klockan halv och en tjej till, vars sambo jobbade borta och inte kunde komma denna gången! vi var duktiga vi, som kom i tid!! :)

men idag pratade vi om amning.. det var inte så mkt som blev sagt eftersom det inte finns så mycket att säga egentligen! inte för tillfället iallafall. Vi fick se en film där dom ammade, pratade om vad som är viktigt vid amning såsom:

*närhet, hud mot hud
* sugbehovet
* hunger
* hur en bebis signalerar att den vill ha bröstet

ja, lite allt möjligt :) fick även förklarat för oss att om man vill ut med tjejerna en kväll och fortfarande ammar så kommer man att märka senare på kvällen att "FYFAN JAG SPRÄNGS SNART!!!!" i tuttarna :p men då ska eller kan man rättare sagt mjölka ur sig själv, PRECIS som en ko! och då ska man självklart inte bara mjölka från själva "spenen", som man kan tro, utan hela vårtgården. Samma gäller när bebisen suger! Bebisen ska inte bara ha vårtan i munnen, utan få ett rejält grepp om vårtgården, för att få ett bra sug som inte klämmer bröstvårtan eller orsakar så VÄRST mycket blåsor ;)

för att undvika blåsor så mycket som möjligt kan man lägga bröstvårtan mellan bebisens överläpp och näsa, då letar bebisen upp bröstet själv och har en bra lutning på huvudet för att dricka mjölken! En brud på filmen vi såg jämförde med att "även vi vuxna lutar ju huvudet uppåt när vi dricker, vi kan ju inte dricka med ett rakt huvud, och samma med bebisen" :)

lite smått om vad vi lärt oss idag! :D
POSSSS

Kommentarer
Postat av: Kim - 21år och mamma till Roxanna

Hejsan!

Måste först och främst säga grattis till bebis=)

Sen måste jag göra dig besviken, har inte egen häst, utan jag rider en kompis häst en gång i veckan. Och bara de tycker jag är knepigt att få ihop, men vill väldigt gärna ha egen häst.

Men har en beknat som har eget stal och där har hon en som hyr stallplats och hon har haft med sig sin lille son sen han var 3 veckor gammal. Han har legat därs snällt i sin vagn både när hon tagit hand om hästen och ridit.



Så mitt tips som jag har fått höra av andra är att vänja barnet från början att vara med när man är hos hästen så kanske de inte blir några större problem=)



Kram

2011-01-05 @ 11:29:19
URL: http://onebabyone.blogg.se/

Hej! Roligt att du vill slänga in en hälsning ;) Glöm inte bort att ingen blir glad av tråkiga kommentarer! Ha det fint / erika

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0