svar på kommentar: K

vill göra denna människa en tjänst! vet inte riktigt vem det är, men lämnade en liten kommentar :)

".....Nu kommer jag till anledningen till varför jag skriver. Det handlar mer om en personlig sak och jag hoppas verkligen att du kan svara. Om jag minns rätt så bodde din mamma i USA för några år sedan och hennes man är amerikan(?). Det jag undrar är hur hon gjorde med flytten, visum och allt sånt. Hur hon gick till väga. Jag kan berätta lite om vad som händer med mig. 

Jag har funnit min andra halva på andra sidan atlanten och ska förhoppningsvis börja plugga i höst (högskolan). Det jag vill efter det är att flytta till honom och kunna jobba där och givetvis bo där. Problemet är att jag inte vet hur svårt det är och jag har verkligen kollat runt en massa och är bombsäker på att det är vad jag vill. Jag vill bara veta om jag kan flytta dit och jobba där med min svenska utbildning eller om jag behöver mer?"

Jag pratade med min mamma, och såhär har hon svarat! :

Tyvärr är nog det enda sättet att få uppehållstillstånd och arbetsvisum att gifta sig. Antigen söker man fiancee visa härifrån från Amerikanska Ambassaden, grejen är att när man fått det godkänt har man 6 månader på sig att gifta sig. Man kan också göra som jag gjorde, jag åkte över på turistvisum, vi ordnade marriage licens och sen gifte vi oss, skickade sedan in ansökan om att få stanna hos min make till Homeland Security, du hittar adresser på nätet vilken som gäller för den staten du befinner dig i. Kruxet är att allt detta måste vara inne och du måtste ha hunnit få en kvittens därifrån att dom mottagit ansökan INNAN ditt turistvisa gått ut. Då kan du stanna kvar och invänta alla turer, det tog ca 9 månader innan jag hade mitt Green Card och kunde söka SSN# (social security number, deras typ personnummer) och sedan börja jobba. När allt det är ordnat kan du jobba med vad som helst du får och du kan ta körkort, skaffa bankkonto, lägenhet, köpa hus... vad du vill. Ditt Green Card gäller först i ett år, innan det året passerat får ni en påminnelse om att det är dags att boka ny tid hos Homeland Security för intervju, går det bra får du förnyat det så det gäller i 10 år. Att flytta ditt utan att gifta sig är väldigt svårt, det gäller att hitta en Amerikansk arbetsgivare som blir sååå såld på dig att han/hon inte kan eller vill anställa någon annan och därför ansöker om Green Card åt dig. Hoppas du fått svar på dina frågor och lycka till med allt.

hoppas det var till nån hjälp :)

Kommentarer
Postat av: K

Tack så jättemycket!

Det finns inget bättre än att få råd eller få höra av någon som varit med om det hela. Det låter ganska komplicerat, men jag antar att det är så det är med allt i USA. Men under de nio månaderna din mamma väntade på - jobbade hon inte? Liksom får man inte göra något annat än att bara vänta? Och när man väl fått green card, kan man få ett "bra" jobb med sin svenska utbildning? :/



Jag känner mig så jobbig nu, men du anar inte hur tacksam jag är. EVIGT TACKSAM. Du har hjälpt mig mycket!! :):):)

2011-05-03 @ 13:23:11

Hej! Roligt att du vill slänga in en hälsning ;) Glöm inte bort att ingen blir glad av tråkiga kommentarer! Ha det fint / erika

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0