vecka 25 (24+1)

som jag säger till i stort sett varje veckoinlägg. GUD så tiden går fort! löjligt fort! är redan i 6e månden, vilket innebär 3 månader tills bebis kommer, ca! 3 månader är INTE lång tid! det är skrämmande nära!!! speciellt efter att ha sett förlossningsfilmen på föräldrautbildningen samt att jag och M såg "16 and pregnant" på mtv igårkväll! det kryper från tårna till fingrarna av nervositet!

Men här är lite om veckan!

Bebisen:

Den här veckan är din bebis c:a 21,5 cm lång från huvud till stjärt och väger omkring 750 gram.

Ansiktet är i stort sett färdigbildat. Ögonen sitter på sin plats även om ögonlocken fortfarande är slutna. Öronen har också de funnit sin slutliga placering och sitter nu där de kommer att sitta vid förlossninen.

Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter.

En stor milstolpe mot slutet av denna vecka är, att bebisen (med neonatal intensivvård) skulle ha relativt god överlevnadschans om den föddes för tidigt

Jag:

Dina ögon kan också påverkas under graviditeten och det är vanligt att de ör extra ljuskänsliga, torra och känns lite grusiga.

Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel. Eftersom din växande livmoder trycker allt mer på buken så kan du få bristningar i huden på magen. Din ökande vikt kan också fresta på din kropp vid det här laget, något som ger sig till känna genom ryggvärk, problem med blåsan, värkande fötter och utmattning medan du utför dina dagliga rutiner.

Det kan hända att du upplever en stickande smärta i sidan då och då. Detta är sannolikt helt enkelt musklerna i livmodern som töjs ut, så det finns ingen anledning att få panik.

informationen är tagen från blimamma.se samt Babycenter!

Egna anteckningar:
Jag kan erkänna att mina ögon blivit extremt mycket torrare, känns som att jag hela tiden har smink som hamnat i ögonen och irriterar, fast jag inte ofta använder smink! Jag känner mig otympligare och det är faktiskt en bedrift att böja sig ner och sätta på sig skorna! det kan vara sjukt jobbigt ibland! Jag promenerar långsammare än andra, men traskar på hårt ändå för att inte sakta ner alla andra (haha). Magen putar ut ordentligt nu så det känns skönt att ha fått ett par gravidleggins i julklapp :) riktigt bekvämligt! alla mina vanliga linnen/t-shirtar sitter JÄTTE tight, så tunikor är väl det som fungerar!
Min hud har blivit mycket torrare än vanligt. Jag brukar alltid vara torr i ansiktet och så annars, men nu är jag som tegelsten ungefär! och axlarna har blivit torra också. Men med ansiktet verkar jag bara få utslag av alla slags krämer jag provar! inte alls roligt...

vid nästa BM besök ska vi få en folder som innehåller information om förlossningen, alltså själva kliniken :) sen ska jag försöka få iväg M så vi kan åka på en rundtur på förlossningen! BM tyckte det var en bra idé att åka på ett sånt "möte" då man "får väldigt mycket med sig hem", att lära sig alltså ;)


Kommentarer

Hej! Roligt att du vill slänga in en hälsning ;) Glöm inte bort att ingen blir glad av tråkiga kommentarer! Ha det fint / erika

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0